Google Search

Google

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

koszonto helye...

Kedves Olvasó! Ezen az oldalamon találhatod a magyar vonatkozású híreket. Infók a világból, egyetemekről, szerelemről, s sok minden érdekes topicról. Kellemes időtöltést kívánok ezen a blogon... Szerkesztő

RSS - oliverhannak.com

Nincs megjeleníthető elem

Linkblog

Walraff leleplezi a callcentereket

2007.05.26. 14:22 oliverhannak

A tényfeltáró újságírás doyenje ismét alámerült

NOL • L. P.   • 2007. május 26
Günter Walraff több, mint tízévi szünet után ismét alámerült, hogy álruhában nézzen a kapitalizmus dolgainak a mélyére. Nagy bajokat sejthetett a német kapitalizmus bugyraiban a hatvanas-hetvenes évek nagy leleplezője, az egyik első igazi tényfeltáró újságíró (magyarul pl. Önök ott fenn, mi itt lenn), ha úgy döntött: megint alámerül.

"A körülmények követelik meg" - indokolta meg a visszatérést a módszerhez az író.

Günter Walraff a Zeit című hetilap e héten újraindított színes magazinmelléklete számára készített riportot azzal a módszerrel, amellyel annak idején nemzetközi hírnevet és elismerést (és nagyon sok ellenséget is) szerzett magának: kölcsönvette egy barátja nevét, egy maszkmesterrel tizenöt évvel megfiatalítatta magát, szemüvegét kontaktlencsére cserélte, bajszát levágatta - és felcsapott callcenter-alkalmazottnak.

Előbb Németország második legnagyobb callcenter-vállalkozásához, a 600 főt foglalkoztató és évi 70 millió eurós forgalmával az ágazat felső osztályához tartozó CallOn-hoz jelentkezett be Köln városában, majd, mivel ott nem vált be, egy kisebb vállalatnál, a ZIU-Internatinal-nél kutakodott.

A riportból kiderül, hogy a lottózókat megcélzó CallOn ellen néhány éve adómegkerülés gyanúja miatt nyomozást rendeltek el, de a cégvezető és ügyvédei ügyesebbek voltak, mint az ügyészség, úgyhogy 700 ezer eurós peren kívüli egyezséggel végződött az ügy. Walraff írásából mindazonáltal kiderül: mindennek, csak törvénytisztelőnek nem nevezhető a társaság ténykedése. Wallraf részletesen leírja, hogy milyen módszerekkel kell a callcenterek dolgozóinak - nagyjából 10 euró órabérért - félrevezetniük az ügyfeleket, és ha mást nem, azt bizonyára eléri a riporttal, hogy nehezebb legyen rászedni a telefon másik végén ülő embereket.

Németországban
több mint 5500 callcenter működik, 2006-ban 400.000 főt foglalkoztattak, amihez idén Walraff becslései szerint további 40 ezren jönnek még - tudjuk meg a riportból.

"Úgy tűnik - írja Walraff - a Callcenterek korunk bányái": tízezrek dolgoznak láthatatlanul - és munkakörülményeik is ismeretlenek. Az ágazat gyorsan növekszik és szélsebesen változik. Ma már csak a cégek harmada foglalkozik úgynevezett befelé irányuló üzletekkel (ügyfélszolgálati feladatokkal), kétharmaduk úgynevezett Outbound - kifelé irányuló - üzletekre koncentrál: értékesít.

Az általánosan ismert, hogy ezek a cégek lottószelvényeket és újságelőfizetéseket adnak el, az viszont kevésbé, hogy mi minden mást is értékesítenek: élelmiszereket, biztosítási szerződéseket, és úgynevezett hedge-alapok papírjait. De bármit is értékesítsenek, annak minden esetben mesterségesen magas ára van. Csaknem mindig rászedik az ügyfelet. Ezek a callcenterek, mondja Walraff, naponta 900 ezer - kéretlen - hívást kezdeményeznek a fogyasztói érdekvédelmi központok országos szövetségének becslése szerint, és az esetek 95 százalékában a fogyasztók zaklatásként élik meg a dolgot. 

"A call-centerekben, amelyek úgy terjednek, mint a pestis, csalókká képezik ki az embereket" - nyilatkozta a riporter, aki szerint bár kívülről a callcenterek többsége komoly vállalkozásnak tűnik, ollyan dolgokat erőltetnek rá az emberekre, amelyekre nincs szükségük vagy amelyek kárt okoznak nekik.

A Zeit magazínmellékletében most megjelent riport a call-centerekről csak a kezdet - jelezte Walraff.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://oliverhannak.blog.hu/api/trackback/id/tr9887436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása