Nem voltam még Svédországban, pótolom. Mindenesetre olyannak képzelem, mint ami a tesztelt Volvóról jött le: szép, nyugodt, hideg, csöndes, civilizált, biztonságos. A leporolt S60-as kétliteres, turbós benzinmotorral, csúcsfelszereltséggel járt nálunk.
Már vagy hat éve választják jó sokan azok, akik megtehetik, s akik valamiért nem német- vagy japánpártiak. És nem saabosok. Tényleg, látott már bárki is egy háztartásban Volvót és Saabot egyszerre? Haha. Na, mindegy. Az S60 eddig is kábé tökéletes volt, a többségnek elérhetetlen, nyilván minőséget, biztonságot sugárzó műtárgy. És most megújult, mint egyszer már tette.
Miben is? Hisz' éppen úgy néz ki, mint az előd. Nos, a facelift módosított lökhárítót, maszkot, légbeömlőt, áthelyezett ködlámpát, nagyobb emblémát jelent. Telifényezettek a küszöbök is, a tükör meg irányjelzős, hármat villanós. Műszakilag oldalra is látó bixenon lámpáról (kanyarkövetése kikapcsolható), átgyúrt futóműről számolhatunk be, vannak aztán új kárpitok is (tessék nézni a tesztautó csodálatos, fekete-fehér bőrbelsőjét), meggyűrűzték a műszerfal óráit, alubetétekkel próbálták fiatalítani a hangulatot.
Ennyi. Nem sok, de az alap eleve rengeteg. Ez a krómos-nagyfelnis S60-as engem levett a lábamról. A végletekig nyugodt, már nem is kifinomult, de túl finom vonalvezetésével, harmóniájával maga a néma lázadás. A kor, a rohanás ellen. Ám úgy, hogy közben élni akar, nem elveszni, nem meghátrálni feltett kezekkel, hogy jaj, engem itten mindenki lenyom, és szar a világ.
Nagyon tetszik szemből, nagyon tetszik elölről, nagyon tetszik hátulról. Nem alélok tőle elfelé, de határozottan el tudom magam benne képzelni - pár év múlva. Úgy vagyok vele, velük, az S60-nal és az S80-nal, mint a BMW-kkel, az Audikkal, a Mercikkel. Naná, hogy bejön a nagyobbik is, de a kisebbik kéne. Esküszöm, ha ugyanazért a pénzért kínálnák, se venném a nagyobbat. Én nem. Minek? Másoknak? Mármint az utcának. Baromság.
Oké, ha családnak, üzletfeleknek kell, ha szükségeltetik a hátul is bőséges helykínálat, akkor jöhet a csúcs. Mert hiába prémium, hiába felső-középkategóriás, például az S60-asban sem terpeszkedhetnek az utasok. Csak elöl fejedelmi. Hisz' miután sokadszor is kigyönyörködte magát az ember a külső formában, a dizájnban, megtekintette az imádnivaló lépcsőket, hullámokat, az autó orrában nyugtázta az öthengeres turbómotort, fenekében meg az átlagos csomagtartót rögzítő rendszerrel, szóval akkor bejutott, bent van.
Ilyesmi érzés. Hogy sikerült. Az élet nem is randa. Az emberek kedvesek, szeretetteljesek, béke van, mindenütt. Jólét. Drágám, megvettem a 2007-es színházbérletet. Tessék, emelkedett? És a búza? Kitűnő. Jövő héten tud fogadni? Kisebbik leánygyermekem mellé új zongoratanárnőt szeretnék. Parancsolsz, Bélám? Hogyne, a péntek megfelelő. Reggel hétkor a pályán. Nahát, milyen fiatalos ez a Jörg! Mit szólsz, kedvesem? Nyolcvan is elmúlt már? Ízletes ez a szarvas igazán, köszönöm.
Ja, hogy az autó. Memóriás, jó tartású ülés beállít, újfent rácsodálkozik, hogy így kell fejtámlát gyártani, kevesen tudják. A kormány remek fogású, de minden az, nincs is mit ragozni. Szép a műszerfal, a középkonzolon szokás szerint hatszáz gomb van. Akár bonyolultnak is nevezhetnők, de a volvós jelző nyer. Automata klíma, hifi, telefon. Kényeztetés. A multikormányról is. Tempomatilag, magyarul is beszélő fedélzeti számítógépileg.
Elindultunk, megyünk, mentünk, megérkeztünk, kiszálltunk. Beültünk, haladtunk, suhantunk, el, oda és vissza, és megint, és már itt is vagyunk, és holnap, mindig. Örökfíling is támad. Tök természetesen. Zseniális, hogy tud egy autó ennyire más lenni, maradni magának. De vissza a vezetéshez. Parádé. A változó rásegítésű kormány mondjuk lehetne közvetlenebb, a motor erősebb (erről később), viszont a váltó és a fék szenzációs.
A mindig elégedetlen én egyébként követelne egy hatodik fokozatot. Minden szempontból használna. Viszont ha már ötös, a fokozatok elosztása, a kar járása, a pontosság, a szükséges erő és hozzá a kuplung - csillagos ötös. A fék meg fog. A zöld (vagy kék?) festék, netalán Gigi Buffon ilyen. Legjobb. A Volvo S60-ban olyan komoly biztonságérzetünk lehet, hogy az már veszélyes.
Ez az automatikus állítású biztonsági öv mondjuk picit zavaró. Vagy csak én vagyon töpszli, és mélységemhez (meg az átlaghoz) képest túl alacsonyan ülök. Legalábbis próbálok, itt nem megy. De azért az ideálishoz közeli a pozíció. És nem kell sportolni, nem arra való. A futómű sem. Sokkal inkább komfortos, megbocsátó, elnyelő, és ami a legfontosabb, halk. Mint az egész S60-as. Szigetelve, elszigetelve.
És milyen jó, hogy nem csak egy D5 turbódízelt lehet szeretni az ő 400 Nm-ével és takarékos tudásával! Ez a kétliteres, kisturbós, 180 lóerős benzinmotor is passzentos. Nem lesz vele, tőle vadállat az S60-as, de alacsony fordulatról is nyomatékos, egyedi (szűrt) hangú, utazós-túrázós az összkép. Jóval a megengedett sztrádatempó fölött is felhőtlen élvezhető, nem erőlködik, nem izzad, megy. Más kérdés, hogy egy magamfajta akkor már ütős benzinesre voksolna, ha nem a dízelre.
De mondok, a 2.0T is okos döntés. Átlagfogyasztása 10-11 liter körül alakulhat, még több nyugodt, elegáns autókázással olyan 9-re is szorítható. Alapból 8,15 millió forintért. Summum (több mint gazdag) felszereltséggel 9,7-nél járunk. A tesztautó esetében pedig 10,8 milliónál. Nagy pénzek. Sajnos reálisan nagyok. Egy Saab 9-3t (175 LE) is minimum 8,4, aztán egy olasz, egy Alfa Romeo 159 2.2 JTS (185 LE) 9, egy amerikás, egy Cadillac BLS 2.0 T (175 LE) 8,3, egy angol, egy Jaguar X-Type 2.5 V6 (194 LE) 9,9, egy japán, egy Honda Accord 2.4 Type-S (190 LE) 7,4, vagy egy Lexus IS 250 (208 LE) 9,2, majd a németek, egy Audi A4 TFSI (200 LE) 9,6, egy BMW 320si (173 LE) 9,2, egy Mercedes-Benz C 200 Kompresszor (163 LE) 8,9 millió forint. Például. Plusz az extrák.
Nohát. Egyszer majd biztos jön egy új S60-as. Addig jaj nekünk, érjük be ezzel, s ha valami megmagyarázhatatlan okból kifolyólag úgy vennénk, hogy alig van rá pénzünk, a 2.4-es, 140 lovas Kinetic már 7,7 milliótól hazagurítható. A Ford Focus ST-ben brillírozó 2.5T 210 lóerős változata 9,2, összkerékhajtással 9,9 millió forint. És akkor még ott a T5, illetve az R... A legolcsóbb dízel a 2.4D 7,5-től, a D5 8,9.
Kántor István írása 2006 augustus-ában.